Skopiuj link

Lehavdil: Passage. In harmony for angelic organ

02.07.2023 - 23:15 / Synagoga Wysoka (1. piętro), ul. Józefa 38

Włóż palce do kredy lub wody. Dotknij krawędzi szklanek stojących przed tobą. Posłuchaj, jak dźwięczą ciągle zmieniającą się harmonią. Kiedy dzień przechodzi w noc, wchodzisz do ich dźwiękowego portalu.

Wojtek Blecharz to polski artysta dźwiękowy mieszkający i pracujący w Berlinie od 2015 roku. W 2006 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie, a w 2015 roku uzyskał stopień doktora kompozycji muzycznej na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Diego. W latach 2012-2018 Wojtek był kuratorem festiwalu muzycznego „Instalakcje” w warszawskim Teatrze Nowym, prezentującego muzykę niekoncertową: instalacje dźwiękowe, instalacje performatywne, rzeźby dźwiękowe, teledyski, teatr muzyczny itp. Wojtek wyreżyserował także swoje trzy opery-instalacje. www.wojtekblecharz.com

Za pomoc w realizacji dziękujemy Szkole Podstawowej nr 11 w Krakowie.

Fot. Michał Ramus

LEHAVDÍL – להבדיל – ODDZIELNIE 

Jest po zachodzie słońca. Na niebie pojawiły się trzy gwiazdy. Jest to moment przejścia. Czas przeznaczony na odpoczynek kończy się, zaczyna się tydzień pracy. To chwila pomiędzy.

W judaizmie rytuałem wyznaczającym ten moment jest hawdala. Odzwierciedla akt rozróżnienia między tym, co profanum i tym, co święte, codziennością i tym, co transcendentalne. Jak wiele innych wiele, jest odprawiana zgodnie z sekwencją przepisanych zasad i instrukcji. Dopiero po ich wykonaniu przemianę uznaje się za zakończoną. Ale co by było, gdybyśmy pozostali w tej liminalności – zawieszeniu między dwoma stanami?

„Lehavdíl” (להבדיל), oznaczający „rozróżniać” lub „oddzielać”, eksploruje hawdalę jako akt generatywny, który otwiera przejściową przestrzeń dla doświadczenia. Od 28 czerwca do 2 lipca trzech międzynarodowych artystów reinterpretuje rytuał poprzez serię performatywnych, wielozmysłowych, intymnych, afektywnych i dotykowych projektów artystycznych.

kuratorzy: Lianne Mol i Yael Sherill, kolektyw kuratorski Curatorial Collective for Public Art

The Curatorial Collective for Public Art (CCPA) jest niezależną agencją zajmującą się konceptualizacją, produkcją, mediacją i reprezentacją sztuki publicznej z siedzibą w Berlinie w Niemczech. Rozwija formaty kuratorskie dla sztuki site-specific, transdyscyplinarnej, krytycznej i miejskiej. CCPA rozumie słowo „publiczna” w zwrocie sztuka publiczna jako medium i materiał swojej praktyki. Jako inicjatywa nie posiadająca swojej stałej przestrzeni często sprawdza się w przestrzeni miejskiej; jednak ich praktyka rozciąga się na sferę publiczną, a także publiczność w sensie widzów. Ze względu na swój nomadyczny charakter, kolektyw nie jest przywiązany do przestrzeni wystawienniczej i kontynuuje konceptualizację kontekstowych formatów dla swoich projektów, które wymykają się tradycyjnemu rozumieniu kuratorstwa. Po „Kumzits” w 2021 i „Maiseh” w 2022, które powstały we współpracy z jerozolimską organizacją artystyczną HaMiffal, „Lehavdíl” jest trzecim projektem, w którego kuratorowanie zaangażowany jest CCPA na Festiwalu Kultury Żydowskiej.